Kun logistiikka ratkaisee

Osa asiakastyytyväisyyttä ja sujuvia prosesseja ovat myös VR:n järjestelmät ja työvälineet.

Osa asiakastyytyväisyyttä ja sujuvia prosesseja ovat myös VR:n järjestelmät ja työvälineet.

VR Logistiikan palvelutuotanto varmistaa sujuvat kuljetukset

17.6.2025

Asiakkaan ostamien kuljetusten häiriötön toiminta syntyy monen tekijän ja hyvän suunnittelun summana. Palvelutuotannolla on vastuu kuljetusten sujuvuudesta ja tehokkuudesta.

VR Logistiikka on parin viime vuoden aikana uudistanut hinnoittelu- ja toimintamallejaan. Se on tarkoittanut myös isoja sisäisiä muutoksia, jotka tehostavat VR:n omaa toimintaa.

Kehittämis- ja uudistamistyön tarkoitus on tarjota asiakkaille vaihtoehtoisia kuljetusratkaisuja. Tavoitteena on myös parantaa asiakkaan saamaa palvelua ja rakentaa heille kustannustehokkaat ja joustavat kuljetusratkaisut. Toimintamallien muokkaus myös helpottaa niin asiakkaan kuin VR:läisten päivittäistä työtä.

– Palvelutuotanto varmistaa päivittäisen toiminnan sujuvuuden, kehittää tuotannon tehokkuutta, osallistuu uusien toimintamallien suunnitteluun ja tuo käytännön näkökulman kuljetusten hoitamiseen, sanoo VR Logistiikan tuotantojohtaja Kristian Jääskeläinen

Palvelutuotanto-organisaatioon kuuluu junien ajamisesta vastaavat veturinkuljettajat, joita on noin 900 sekä noin 500 ihmisen ratapihahenkilöstö. Palvelutuotantoon kuuluu myös esihenkilöitä sekä muun muassa koulutuksen ja teknologian asiantuntijatiimi. 

Palvelutuotanto hoitaa myös kuljettajapalvelut kaukoliikenteen juniin matkustajaliikenteessä. 

Selkeä työnjako onnistumisen edellytys

VR Logistiikan myynnillä, palvelutuotannolla sekä suunnittelulla ja ohjauksella on kaikilla roolinsa asiakkaan kuljetusten prosesseissa. 

– Kun myynti on neuvotellut asiakkaan kanssa heidän kuljetustarpeistaan, suunnittelun kanssa katsotaan, miten kuljetukset toteutetaan. Kun tiedetään, millainen asiakkaan kuljetustarve on, myynti ja suunnittelu käyvät läpi, millaisilla junilla ja minä päivinä ajetaan, Jääskeläinen kertoo. 

– Palvelutuotannolla on paras näkökulma siihen, miten tarpeet käytännössä hoidetaan, joten siinä vaiheessa meidät otetaan saman pöydän ääreen.

Koska ketjujen onnistuminen vaatii saumatonta toimintaa, eri toimintojen täytyy tehdä koko ajan tiivistä yhteistyötä. 

Ohjaus taas katsoo lyhyellä aikavälillä, käytännössä päivittäin, että saatavilla on oikea kalusto ja riittävästi henkilöstöä.

Logistiikan kokonaisuus on pienten asioiden ja minuuttien hiomista. 

– Koska ketjujen onnistuminen vaatii saumatonta toimintaa, eri toimintojen täytyy tehdä koko ajan tiivistä yhteistyötä. 

Uudet aluejaot parantavat kuljetusvarmuutta 

VR Logistiikan palvelutuotannon aluejakoa on muutettu, jotta se vastaa paremmin liiketoiminnan tarpeita. Myös asiakkaille on tärkeää tietää, kuka vastaa mistäkin. 

Aluerajoja uudistettiin helmikuussa 2025 ja silloin muodostettiin uusi etelän alue, johon sisältyy entinen kaakon alue sekä lännen alueen eteläosa. Alueiden lukumäärä pysyy kuitenkin samana eli jatkossakin alueita on neljä: etelä, itä, länsi ja pohjoinen.  

– Alueisiin perustuva malli varmistaa, että kuljetusten kokonaiskuvan lisäksi myös paikalliset tarpeet tulevat huomioiduksi riittävällä painoarvolla, Jääskeläinen sanoo. 

– Aluerajoja suunniteltaessa on pyritty siihen, että kuljetus hoituu saman alueen sisällä alusta loppuun. Jos kuljetusvirta menee useamman alueen yli, aluepäälliköt tekevät yhteistyötä ja varmistavat, että homma hoituu. 

Alueisiin perustuva malli varmistaa, että kuljetusten kokonaiskuvan lisäksi myös paikalliset tarpeet tulevat huomioiduksi riittävällä painoarvolla.

Aluepäälliköt ovat vastuussa oman alueensa asiakastyytyväisyydestä. Heille kuuluu myös alueen kokonaisvaltainen johtaminen, sidosryhmäyhteistyö sekä henkilöstötyytyväisyyden ja resurssien käytön tehokkuuden kehittäminen. Oleellinen osa työtä on myös turvallisuus ja sen kehittäminen yhdessä henkilöstön kanssa. 

Parempi tiedonkulku parantaa palvelua 

Osa asiakastyytyväisyyttä ja sujuvia prosesseja ovat myös VR:n järjestelmät ja työvälineet. Monia niistä uudistetaan, ja osa on käytössä myös asiakkailla. 

Keskeinen asiakkaille näkyvä järjestelmä on L360-palvelu. Digitaalisen asiakasportaalin kautta on jo pidempään pystynyt seuraamaan omia kuljetuksia sekä tekemään kuljetustilauksia. L360-palveluun on työn alla myös rahtikirjatoiminnon rakentaminen. Sillä korvataan Asiakirjat-järjestelmä. 

– Vuonna 2024 laajensimme palvelua tuomalla mukaan digitaalisen vaihtotyön tilaamisen. Tavoitteena on selkeyttää tilausprosessia niin, että jokainen vaihtotyötilaus tallentuu meille määrämuotoisena ja voimme sen perusteella suunnitella ja toteuttaa vaihtotyöt asiakassopimuksen mukaisesti, Jääskeläinen kertoo. 

Turvallisuus on VR:llä perusedellytys. Logistiikassa työskennellään paljon yksin, esimerkiksi monilla raakapuun kuormauspaikoilla VR:n työntekijä vie ja hakee vaunut itsenäisesti. 

– Meille on ehdottoman tärkeää, että työskentely on turvallista, siksi olemme jo pitkään käyttäneet yksintyöskentelyranneketta, joka hälyttää tarvittaessa apua automaattisesti. Olemme nyt korvaamassa ranneketta luotettavalla Secapp-puhelinsovelluksella, joka on laajasti käytössä esimerkiksi pelastusviranomaisilla. 

Myös turvallisuushavaintojen tekemistä ja raportointia on kehitetty ottamalla käyttöön uudistettu Tuuma-sovellus. 

Uusi Raku-sovellus mahdollistaa kenttähenkilöstölle tietojen kirjaamisen henkilökohtaisella työpuhelimella aiemman yhteiskäyttöisen tablettiratkaisun sijaan. 

Raku parantaa täsmällisyyttä ja turvallisuutta

Logistiikan toiminnanohjausjärjestelmään tietoja syöttävä vaunu- ja junatietojärjestelmä korvattiin uudella Raku-sovelluksella vuoden 2024 aikana. Uusi järjestelmä mahdollistaa kenttähenkilöstölle tietojen kirjaamisen henkilökohtaisella työpuhelimella aiemman yhteiskäyttöisen tablettiratkaisun sijaan. 

– Henkilöstöltä on tullut positiivista palautetta sekä uudesta sovelluksesta että puhelimista. Raku on helppokäyttöisenä järjestelmänä helpottanut tietojen reaaliaikaista tallentamista. Raku sujuvoittaa myös sisäistä tiedonkulkua, joka vaikuttaa yleisesti toimintaan ja täsmällisyyteen. 

Raku edistää myös turvallisuutta muun muassa muistuttamalla junan kokoonpanoon liittyvistä huomioista.

Sisäistä tiedonkulkua parantaa jatkossa myös uusi yhteinen sähköinen ilmoitustaulu, jota parhaillaan rakennetaan. 

– Kun kuljettajat ja ratapihahenkilöstö ovat nyt samassa organisaatiossa, on tärkeää, että informaatio välittyy tehokkaasti. Ilmoitustaulun avulla tavoitamme jokaisen, kaikissa toimipisteissä, vuorokaudenajasta riippumatta, Jääskeläinen sanoo. 

VR Logistiikan alueet ja aluepäälliköt

  • Itä: Pertti Hynynen
  • Länsi: Risto Kontiokoski
  • Pohjoinen: Ville Luokkala
  • Etelä: Jani Liikanen